Switch to mobile version. Top

Kā pārbaudīt biznesa ideju?

Aigars Kaugars, Baltic Restaurants valdes priekšsēdētājs

Vislabāk ideju pārbaudīt ir reāli dzīvē. Ēdināšanas jomā to ir viegli izdarīt, jo, izdomājot jaunu ēdienu vai dzērienu, netiek tērētas lielas investīcijas un var pārbaudīt, dodot klientiem pagaršot. Taču arī šādam veidam ir jāņem vērā vairāki aspekti, piemēram, vai šis produkts un pakalpojums tiek piedāvāts īstajā laikā, vai tiek piedāvāts pareizajiem cilvēkiem u.c. Vēl lielāks risks ir veikt aptaujas, jo bieži vien cilvēki nav par to domājuši un īsti nezina, kā reaģēs situācijā, kad kaut kas jauns būs pieejams. Ir arī jautājumi, par kuriem cilvēki nevēlas līdz galam teikt taisnību, piemēram, cik daudz šokolādes viens cilvēks apēd mēnesī. Tādēļ reālie dati nesakrīt ar aptaujāto sniegtajām atbildēm. Arī šādā gadījumā ir būtiski skatīties ietekmējošos blakusefektus, kas ietekmē šos rezultātus. Lai pārbaudītu produktu, ir labi runāt ar potenciālajiem klientiem un sarunas laikā ir jācenšas “skatīties ar klienta acīm”.  Jāmēģina arī apkārtējiem cilvēkiem jautāt, kas varētu būt potenciālie klienti. Nevajadzētu jautāt saviem draugiem un paziņām, jo ārpus darba vides cilvēks ir līdzīgs saviem tuvākajiem. Tādēļ tad ir iespējams saņemt līdzīgas atbildes, kas apmierina. Tāpēc būtiski būtu jautāt kādam uzņēmumam palīdzību, kas uz to specializējas, lai atbildes tiktu iegūtas no dažādi domājošiem respondentiem. Mūsdienās ir iespējams arī izmantot neiromārketingu, ar kura palīdzību var noteikti cilvēka īstos impulsus, atbildot uz jautājumiem. Taču šī tehnoloģija ir salīdzinoši dārga, kuru izmanto tikai lielākie pasaules uzņēmumi.
Bieži vien iegūtie aptauju rezultāti nav pārliecinoši, un cilvēks padodas un nerealizē ideju tālāk. No vienas puses tas ir labi, jo nav vērts ieguldīt idejā, kas cilvēkiem nav nepieciešama, taču no otras puses, lai ideja būtu veiksmīga, tai ir jātic un jāmēģina.

Vērts padomāt:

  • Kas man vēl ir jāizdara, lai savu ideju vai produktu varu nodot izvērtēšanai citiem cilvēkiem?
  • Vai esmu pārrunājis savu ideju vai produktu ar pēc iespējami plašāku cilvēku klāstu (kas nav mani radi vai draugi, bet cilvēki no dažādām sociālām grupām), lai gūtu maksimāli plašāku priekšstatu par to, kā cilvēki to vērtē?
  • Vai mana ideja vai produkts ir tādā stadijā, ka vērts investēt aptauju un fokusgrupu veidošanai, lai izvērtētu vēl detalizētāk?
S|E|B

Tähelepanu! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst eAkadēmijas lapas prasībām. Lūdzu, nomainiet vai atjaunojiet pārlūkprogrammu vai ierīci, ar kuru Jūs vēlaties piekļūt eAkadēmijai.