Switch to mobile version. Top

Kā atrast un konkretizēt biznesa ideju?

Ernests Štāls, TechHub Rīga līdzdibinātājs Ilze Garanča, Taste CAPS! īpašniece Aldis Priedīte, Baltic Invest vadītājs

Idejas atrast nav grūti. Ir tāda cilvēku kategorija, kas dēvē sevi par ”vizionāriem” un bieži vien idejas rodas mākslīgi. Taču svarīgākais ir konkretizēt ideju un atrast problēmu, ko šī ideja var atrisināt un kurš to patērēs.
Ir svarīgi darbību sadalīt soļos, lai ir skaidrība, ko tieši darīt, piemēram, spēja uzbūvēt pirmo modeli, spēja piesaistīt pareizo komandu, lai uzbūvētu pareizo produktu, spēt aiziet pie pareizā klienta un spēt izstāstīt par produktu. Bieži vien ir vērtīgi produktu, bet cilvēks nespēj tos pienācīgi prezentēt un stāstīt par tiem un nespēj piesaistīt naudu.
Vēsturiski ir pieradīts, ka idejas vērtība ir relatīvi maza. Idejas vērtību var mērīt no 1 dolāra līdz 20 dolāriem. Tad tas ir jāpareizina ar to, kā cilvēks realizē šo ideju. Respektīvi, sareizinot realizāciju ar ideju, iegūst visu projekta vērtību. Cilvēkiem nereti liekas, ka ideja ir tas vienkāršākais un viegli piesavināma/nokopējama. Taču, ja cilvēkam liekas, ka ideja ir tik vērta, lai nevienam nestāstītu, tad ir vērts pie šīs idejas vairāk pastrādāt, lai pievienotā vērtība būtu kaut kas vairāk par klusēšanu.
Izvērtējot un apmierinot savas vajadzības, var jau dabūt vienu cilvēku, kuram šis produkts būtu nepieciešams. Tālāk ir jātestē, vai citiem tas arī šķiet interesants, un tiek apmierinātas arī citu vajadzības. Ja produktam ir pieprasījums, tad tālāk ir jādomā, vai cena ir adekvāta un par tādu kāds būs gatavs iegādāties produktu.
Biznesa ideju var atrast balstoties uz iepriekš iegūtu pieredzi. Cilvēks var attīstīt ideju, ja saprot, kādā virzienā to darīt. Sākotnēji drenāžas skalotāji tika ražoti saimniecībā, lai noturētu traktoristus kā darbaspēku un nelaistu ziemas atvaļinājumā.  Taču bizness ir izaudzis tik liels, ka šos skalotājus vairs nevar ražot saimniecībā. Ir nepieciešama cita pieeja un līmenis. Saprotot produkta problēmu, uzklausot klientu atsauksmes un atrodot veidu kā to uzlabot, produkcija (skalotāji un caurules) tiek nu jau tirgota ne tikai Baltijas, bet arī Eiropas līmenī.
Ideju ir daudz, taču ir jāsaprot, cik daudz cilvēks ir gatavs ieguldīt laiku un darbu, lai šo ideju realizētu. Katrai idejas realizēšanai ir nepieciešama arī nauda. Lai ražotu profesionālā līmenī, ir nepieciešamas lielas investīcijas.

Vērts padomāt:

  • Kādas ir Tavas biznesa idejas?
  • Kādu problēmu katra no šīm idejām risina?
  • Kas varētu būt ar mieru maksāt par šīs problēmas risināšanu?
S|E|B

Tähelepanu! Jūsu pārlūkprogramma neatbilst eAkadēmijas lapas prasībām. Lūdzu, nomainiet vai atjaunojiet pārlūkprogrammu vai ierīci, ar kuru Jūs vēlaties piekļūt eAkadēmijai.